Vasset, Sophie Vasset, Sophie

sophie.vasset@gmail.com

Department:

Membres associés

Sophie Vasset est Professeure d’Études Britanniques à l’Université Paul Valéry et membre du l’Institut de Recherche sur la Renaissance, l’Âge Classique et les Lumières (IRCL, UMR 5186). Ses recherches portent sur les croisements entre la littérature et l’histoire de la santé dans la Grande-Bretagne du dix-huitième siècle. Elle a publié une étude de Roderick Random de Smollett (PUF, 2010), un ouvrage sur la littérature et la médecine en Grande-Bretagne (Décrire, Prescrire, Guérir, Hermann, 2011) et une monographie sur l’histoire culturelle des eaux minérales (Murky Waters, Manchester University Press, 2022). Elle a par ailleurs dirigé de nombreuses publications en humanités et santé comme ‘Epidemic Notions’, Études Anglaises, 2021 ou sur l’histoire et la représentation du ventre et des viscères (Bellies Bowels and Entrails in the Eighteenth Century avec S. Kleiman-Lafon & R. Barr, MUP, 2017). Elle enseigne l’histoire britannique du dix-huitième siècle au département d’études anglophones, et dirige un atelier théâtre en anglais depuis vingt ans.

Sophie Vasset is a Professor of Eighteenth-Century Studies at Université Paul Valéry. Her research is at the crossroads of literature and health in eighteenth-century Britain. She is therefore working within the interdisciplinary frame of the IRCL, in between the history of health, body studies, literature and health humanities. Her monography on literature and medicine (Décrire, Prescrire, Guérir) won the SEAS/AFEA prize in 2011. She has also written on book on Smollett’s Roderick Random (2010) and her latest book, Murky Waters (MUP, 2022) explores the history and culture of mineral waters in eighteenth-century Britain. She (co-)edited many works in the health humanities (“Epidemic Notions”, Etudes Anglaises, 2022 ; Bellies Bowels and Entrails with S. Kleiman-Lafon & R. Barr, MUP, 2017) and eighteenth-century culture (The Afterlives of Used Things, with A. Fennetaux & A. Junqua). She teaching eighteenth-century British history and she has directed a drama workshop in English for twenty years.