Résumé de la formation
This training is designed to enable participants to take a step back from their work organization, understand the principles of time management and acquire tools and methods to optimize their daily time management.
Teaching methods : Balance between theoretical tools and practical exercises, reflexivity, personal work based on individual experience. If they have one, participants are invited to bring their laptop, in order to work on the tools during the training
Programme
MODULE 1 : Understanding the principles of time management
- Analyse of one’s position, tasks and responsabities to identify the possible spaces for improvement.
- Clarification of one’s missions
- Quantification of one’s activities : how many time do we need to spend on tasks?
- Identification of over-represented activities
- Identification of under-represented activities
- Analyse of one’s working environment : constraints and possible changes
- Definition of goals for improvement
MODULE 2 : Establishing a reflexive diagnosis of one’s time management
- Identification of time management rules appropriate for each level of the activity
- Take your time… to gain time!
- Jackpot activities
- The importance of margins for planification
- How to deal with interruptions ?
- How to deal with “time thieves” ?
MODULE 3 : Time management in practice: methodologies adapted to research
- Definition of SMART goals
- Prioritization of activities
- Short / medium / long-term anticipation
- Human and material resources for planification
- Saying no : why and how
- Delegating tasks : why and how
MODULE 4 : Planning and monitoring: tools for managing time.
- Planification and follow-up tools
- How to choose and use them
- Efficiency of communication
- Team work
- Planification of availability time
Training objectives :
- To understand and to master the principles of time management
- To be able to apply them through practical tools
- To be able to apply these methods and tools to one’s research project in order to optimize the management of one’s working time
- To master collaborative tools
Formateurs et formatrices
- Dr Emmanuelle Ebel-Jost (eej@adoc-metis.com ; 06 76 68 64 39)
- Dr Anna-Livia Morand (alm@adoc-metis.com ; 07 67 63 75 53)
- Dr Aurélien Baelde (aurelien.baelde@gmail.com)
Informations pratiques
• Email (contact pédagogique) : formation@adoc-metis.com
• Dates prévisionnelles : Le 23 mai 2022 de 9h00 à 17h et 24 mai 2022 de 9h à 12h30.
• Lieu : ONLINE
• Durée : 9h/ 1,5 jours
• Pré-requis : aucun
• Public visé : doctoral candidates – all disciplines
• Effectif maximum : 12
Code
GST69
Outils et méthodes
Gérer sa thèse
Public
doctoral candidates – all disciplines
Durée
9h/ 1,5 jours
Langue
Anglais
Format
Distanciel
Formations dans la même catégorie
Préparer sa mobilité et/ ou sa carrière à l’international
Langue : Français – Anglais
Format : Distanciel
Code : DFEC10
De l’individu au collectif : quelles compétences pour réussir votre projet entrepreneurial
Langue : Français – Anglais
Format : Distanciel
Code : DFEC9
Construire et optimiser son CV
Langue : Français – Anglais
Format : Distanciel
Code : DFEC8
Découvrir et accéder à la recherche académique
Langue : Français – Anglais
Format : Distanciel
Code : DFEC5
Understand corporate strategy by learning about the consulting profession
Langue : Anglais
Format : Distanciel
Code : DFEC2
Lancement de l’enquête nationale sur le doctorat – édition 2023
Le réseau national des collèges doctoraux (RNCD) dont fait parti Université Paris Cité lance sa deuxième grande enquête de terrain sur le doctorat en France auprès des doctorantes et des doctorants inscrits en doctorat en 2023 et de leurs encadrantes et...
Règles et bonnes pratiques pour une recherche conforme au RGPD
Langue : Français
Format : Distanciel
Code : GST67
Veille informationnelle et connaissance des réseaux sociaux de la recherche en psychologie
Langue : Français
Format : Présentiel / Distanciel
Code : GST52